2019-07-24

Studia podyplomowe „Prawo Nowych Technologii”


Regulamin 
Studiów Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii”
w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk


Podstawę prawną utworzenia Studiów Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii” w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk zwanym dalej „Instytutem” stanowi art. 50 ust. 4 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, ze zm.) w związku z § 6 ust. 1 pkt 2 Statutu Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk zatwierdzonego przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 5 lipca 2011 r.

§ 1.

Celem Studiów Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii”, zwanych dalej Studiami jest przekazanie słuchaczom studiów podyplomowych wiedzy w zakresie:

  1. polskiego i unijnego prawa nowych technologii, w szczególności w zakresie: źródeł prawa, znaczenia unijnych przepisów dla stosowania prawa przez polskie organy i sądy, ram prawnych dotyczących funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego;
  2. komplementarnej wiedzy z zakresu wielu gałęzi prawa związanych z nowymi technologiami, w szczególności przedmiotem badań będą zagadnienia własności intelektualnej i ochrony technologii (know-how), handlu elektronicznego oraz ochrony konkurencji i konsumenta, mediów elektronicznych oraz prawnej ochrony informacji. Udział w studiach powinien pozwolić na wykorzystanie podejścia interdyscyplinarnego, którego efektem będzie przygotowanie i wspieranie innowacyjnych projektów w każdej fazie ich rozwoju, w szczególności na etapie wdrożenia, zbycia praw lub udzielenia licencji oraz produkcji;
  3. związków prawa nowych technologii z prawem cywilnym, prawem administracyjnym, prawem gospodarczym, prawem konsumenckim, prawem konkurencji, uregulowaniami sektorowymi i prawem karnym,a także szczegółowymi zagadnieniami zawartymi w prawie telekomunikacyjnym, prawie instytucji finansowych i usług płatniczychoraz prawie cyberprzestępczości;
  4. orzecznictwa sądowego i administracyjnego, w tym wyroków Sądu Apelacyjnego, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego oraz orzecznictwa Komisji i sądów unijnych, w szczególności Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

§ 2.

  1. Studia są dwusemestralne.
  2. Program kształcenia umożliwia uzyskanie przez słuchacza Studiów 40 punktów ECTS.
  3. Słuchacze Studiów biorą udział w wykładach i warsztatach, a także – poza zajęciami – zapoznają się samodzielnie z literaturą prawniczą i ekonomiczną oraz orzecznictwem wskazanym przez prowadzących zajęcia (w oparciu o udostępniane im konspekty do każdego tematu).
  4. Dyrektor Instytutu w drodze zarządzenia określa efekty kształcenia na Studiach oraz sposób ich weryfikowania i dokumentacji.
  5. Program Studiów i harmonogram zajęć opracowuje Kierownik Studiów. Harmonogram zajęć jest udostępniany słuchaczom przed rozpoczęciem zajęć poprzez zamieszczenie na stronie internetowej INP PAN.
  6. Kierownik Studiów może konsultować program studiów podyplomowych z członkami Rady Programowej. W skład Rady Programowej wchodzi Kierownik Studiów i powoływani przez niego członkowie.
  7. Za realizację programu kształcenia odpowiada Kierownik Studiów.
  8. Decyzje dotyczące zmiany programu kształcenia i ilości godzin dydaktycznych do 15 % zaplanowanych zajęć podejmuje Kierownik Studiów w porozumieniu z pozostałymi członkami Rady Programowej”.

§ 3.

  1. Obsługę administracyjną Studiów i prowadzenie spraw organizacyjnych zapewnia Sekretarz naukowy Studiów, korzystając z pomocy pracowników administracji Instytutu. 2.
  2. Zakres obowiązków Sekretarza naukowego Studiów ustala Kierownik Studiów.

§ 4.

  1. Rekrutacja kandydatów na Studia jest otwarta. Liczba miejsc jest ograniczona.
  2. Studia prowadzone są na zasadzie pełnej odpłatności.
  3. Czesne obejmuje również koszt wydania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
  4. Czesne nie obejmuje opłaty rejestracyjnej.
  5. Wysokość czesnego i opłaty rejestracyjnej ustala Dyrektor Instytutu na podstawie kosztorysu. Wysokość czesnego wskazuje się w umowie zawartej (w formie pisemnej) między Instytutem a Słuchaczem – określającej warunki odpłatności za Studia (według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do niniejszego regulaminu).
  6. O przyjęcie na Studia może się ubiegać osoba legitymująca się dyplomem ukończenia studiów wyższych, posiadająca tytuł zawodowy magistra, tytuł zawodowy licencjata lub tytuł równorzędny.
  7. Kandydat ubiegający się o przyjęcie na Studia składa w Instytucie następujące dokumenty:
    1. kwestionariusz zgłoszenia udziału w Studiach (druk według wzoru ustalonego w załączniku nr 2 do niniejszego regulaminu);
    2. oświadczenie o zobowiązaniu się do zapłaty czesnego;
    3. odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych magisterskich, licencjackich lub równorzędnych (albo kopię tego dyplomu poświadczoną notarialnie); w przypadku cudzoziemców, wymagany jest dyplom ukończenia studiów wyższych w Polsce albo dyplom ukończenia studiów za granicą, uznany lub nostryfikowany na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
    4. dokument poświadczający zmianę imienia lub nazwiska (dokument wymagany jedynie w przypadku gdy kandydat po wydaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych magisterskich, licencjackich lub równorzędnych zmienił imię lub nazwisko);
    5. potwierdzenie uiszczenia opłaty rejestracyjnej.
  8. O przyjęciu na Studia decyduje kolejność zgłoszeń. Datą decydującą o kolejności zgłoszeń jest data złożenia wszystkich wymaganych dokumentów.
  9. W sprawach dotyczących zwrotu wniesionej opłaty z tytułu czesnego stosuje zasady wynikające z przepisów kodeksu cywilnego dotyczących umowy zlecenia. W razie nieuruchomienia Studiów następuje całkowity zwrot wniesionych opłat za studia.

§ 5.

  1. Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza Komisja rekrutacyjna, w skład której wchodzi Kierownik Studiów (jako jej przewodniczący) oraz 2 pracowników Instytutu.
  2. Przyjęcie na Studia następuje na podstawie złożonych przez kandydata dokumentów.
  3. O przyjęciu na Studia rozstrzyga się w drodze decyzji. Decyzje w sprawie przyjęcia na Studia podejmuje Dyrektor Instytutu na wniosek Komisji rekrutacyjnej.
  4. Przesyłając decyzję o przyjęciu na Studia dołącza się dwa egzemplarze umowy o warunkach odpłatności za studia na Studiach Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii” w Instytucie Nauk Prawnych PAN – podpisane przez osobę reprezentującą Instytut. W umowie wskazuje się termin do przekazania do Instytutu Nauk Prawnych PAN jednego egzemplarza podpisanej umowy oraz do przekazania dowodu przelewu opłat związanych z odbywaniem studiów (według wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do niniejszego regulaminu).
  5. Decyzję o przyjęciu (nieprzyjęciu) na Studia doręcza się w drodze przesyłki pocztowej listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru.
  6. Od tej decyzji przysługuje odwołanie do Prezesa Polskiej Akademii Nauk w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Instytutu.
  7. W przypadku nieprzyjęcia na Studia dokumenty zostają zwrócone kandydatowi.

§ 6.

Zajęcia na Studiach prowadzą samodzielni pracownicy naukowi Instytutu i adiunkci oraz wybitni specjaliści spoza Instytutu.

§ 7.

Słuchacz Studiów ma prawo do korzystania ze zbiorów bibliotecznych oraz systemu biblioteczno-informacyjnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk na zasadach określonych w tym Instytucie.

§ 8.

Słuchacz Studiów zobowiązany jest do uczestnictwa w zajęciach dydaktycznych oraz uzyskania zaliczenia egzaminu końcowego.

§ 9.

  1. Słuchacza Studiów skreśla się z listy słuchaczy w razie rezygnacji ze studiów.
  2. Słuchacz Studiów może być skreślony z listy słuchaczy w razie niezawarcia przez niego przedłożonej przez Instytut Nauk Prawnych PAN umowy o warunkach odpłatności za studia na Studiach Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii” w Instytucie Nauk Prawnych PAN w terminie określonym w tej umowie, niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów w terminie określonym w tej umowie albo nieobecności na 3 zjazdach (albo w ciągu 6 dni zjazdowych) na zajęciach w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionych bądź na 4 zjazdach (albo w ciągu 8 dni zjazdowych) w przypadku łącznej liczby nieobecności – w okresie całości studiów.
  3. Skreślenia dokonuje – na wniosek Kierownika Studiów – Dyrektor Instytutu. Słuchaczowi Studiów przysługuje odwołanie od decyzji o skreśleniu z listy słuchaczy do Prezesa Polskiej Akademii Nauk w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Instytutu.
  4. Kierownik Studiów może dokonać usprawiedliwienia nieobecności po przedstawieniu mu przez słuchacza wniosku o usprawiedliwienie wraz z uzasadnieniem.

§ 10.

  1. Zaliczenie zajęć przewidzianych programem Studiów następuje poprzez:
    1. pozytywną ocenę wyniku egzaminu końcowego;
    2. formalne rozliczenie obecności na zajęciach.
  2. Słuchacz Studiów, który nie uzyskał pozytywnego wyniku z egzaminu w I terminie jest uprawniony do zdawania egzaminu w II terminie.
  3. Do zdawania egzaminu w II terminie uprawnieni są także słuchaczestudiów podyplomowych, których nieobecność na egzaminie w I terminie była usprawiedliwiona.
  4. W I i II terminie egzaminu stosuje się następującą skalę ocen: niedostateczny (2), dostateczny (3), dostateczny plus (3,5), dobry (4), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5).

§ 11.

Po zakończeniu zajęć, uzyskaniu zaliczenia wykładanych przedmiotów i warsztatów oraz po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu końcowego – słuchacz Studiów otrzymuje Świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych „Prawo Nowych Technologii” w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

§ 12.

W indywidualnych sprawach nieuregulowanych w regulaminie dotyczących słuchaczy studiów podyplomowych decyzję podejmuje Dyrektor Instytutu.

§ 13.

W sprawach nieuregulowanych w regulaminie stosuje się przepisy ustawy o Polskiej Akademii Nauk, przepisy o szkolnictwie wyższym oraz przepisy kodeksu cywilnego.

§ 14.

Zmiany w regulaminie następują w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.


 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..